• HOME
  • WIE ZIJN WIJ
    • WAAR WE VOOR STAAN
    • HISTORIEK
    • WAT KAN CERES VOOR JOU DOEN
  • WAT DOEN WE
    • PRODUCTIE EN KWALITEIT
      • PRODUCTIEPROCES
      • BIJPRODUCTEN
      • KWALITEIT EN KWALITEITSCONTROLE
      • ONDERZOEK EN ONTWIKKELING
    • ONZE PRODUCTEN
      • ASSORTIMENT
    • WORKSHOPS
    • ONDERSTEUNING VOOR DE INDUSTRIËLE KLANT
      • TECHNISCHE EN COMMERCIËLE ONDERSTEUNING
  • NIEUWS
  • BOETIEK
  • CONTACT
  • HELP
  • BESTEL
  • CERESPECIAL
  • VOORWAARDEN
  • FR
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Contact
|
  • NL
  • FR
Bestel Facebook Zoeken
  • www.ceres.be
  • / Nieuws

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONZE LAATSTE NIEUWTJES!

Terug naar nieuws
.

Verandering van prijs doet eten

Professionals - Marketing - Tips & Tricks

Zakt (of stijgt) je prijs, dan stijgt (of zakt) je verkoop … of toch in de meeste gevallen. Maar waarvoor kies je nu best als je jouw omzet wilt verhogen? Een berekening van de prijselasticiteit kan helpen bij die beslissing.

De prijselasticiteit van de vraag schat hoe hard de verkoop afhankelijk is van de prijs van een product – en meer bepaald hoeveel meer (of minder) je zult verkopen als jouw prijs zakt (of stijgt).

 

Prijselasticiteit van de vraag

Wil je weten hoe groot het effect is van een prijsverandering? Gebruik dan deze formule:

Ceres

> Is de uitkomst kleiner of gelijk aan -1?
Dan is de vraag relatief elastisch – dit wil zeggen dat de prijs de vraag in meer of mindere mate beïnvloedt. Hoe negatiever de prijselasticiteit is (bijvoorbeeld -3 of minder), hoe meer invloed de prijs heeft op de vraag.

> Ligt de uitkomst tussen -1 en 0 (of is ze gelijk aan 0)?
Dan is de vraag relatief inelastisch (of volledig inelastisch) en zal een hogere of lagere prijs weinig invloed hebben op de verkoop – dit is bijvoorbeeld het geval bij levensnoodzakelijke producten of luxegoederen.
 

Ceres
 

Een voorbeeld van een relatief elastische vraag

Stel: je verkoopt boterkoeken voor 1 euro (= 100 eurocent) per stuk en wilt je omzet vergroten. Verhoog je dan je prijs – waardoor je minder verkoopt maar meer verdient per stuk? Of laat je je prijs zakken – waardoor je meer verkoopt maar minder overhoudt per stuk?

De vraag in verhouding tot de prijs:
 

Ceres
 

  • Stijgt de prijs met +15% (van 100 naar 115), dan zakt de verkoop in dit voorbeeld met -50% (van 100 naar 50). De prijselasticiteit bedraagt dan -3,33, wat betekent dat de vraag relatief elastisch is en de prijs dus invloed heeft op de verkoop. Een hogere prijs vertaalt zich hier in minder verkoop en minder totaalomzet, namelijk 5.750 (115 x 50) i.p.v. 10.000 – wat niet zo goed is.

Ceres

  • Hetzelfde geldt voor het omgekeerde geval: zakt de prijs met -15% (van 100 naar 85), dan stijgt de verkoop in dit voorbeeld met +50% (van 100 naar 150). De totaalomzet bedraagt dan 10.275 (85 x 150) – wat positief is.

Ceres

Wil je meer uitleg? Lees hier meer of zoek even online naar ‘prijselasticiteit van de vraag’. Of contacteer je vertegenwoordiger.

 

Berekening én gezond bakkersverstand

Gaat de vraag hard omhoog na een kleine prijsdaling? Dan is dit goed voor je omzet. Stijgt de vraag niet significant na een prijsdaling, dan laat je jouw prijs beter niet zakken. Zakt de vraag slechts lichtjes na een prijsstijging? Dan loont het om meer te vragen voor een product.

Het antwoord hangt dus af van verschillende factoren – soms ook van factoren waarop je zelf geen invloed hebt, zoals een nieuwe bakker in de buurt of een prijsstijging bij jouw leverancier. Stel jezelf ook deze vraag: ‘Vraag ik meer om meer te verdienen? Of vraag ik meer om minder te moeten maken – en dus meer tijd en/of geld over te houden?’

Nog een laatste tip voor een betere omzet: probeer ook meerwaarde en marge te creëren op andere vlakken. Verkoop jouw gebakjes bijvoorbeeld in verpakkingen van twee, serveer ze op een bordje met een kop koffie of bied formules aan zoals 2+1 gratis.

 

Bronnen:
Bakkerswereld.nl - Nl.wikipedia.org - Youtube.com

E-mail e-mail Permalink permalink
Tweet tweet Share share Share share

Ook interessant

Welkom, winter! Warme tips voor koude dagen in je bakkerij Van graan tot glorie met Ceres-bloem ‘Brood, goed verhaal’-campagne smaakt naar meer Mag je internetafbeeldingen zomaar gebruiken voor je bakkerij? Een blije buik dankzij brood Rustige zomermaanden? 5 tips voor meer omzet 7 tips om je social media beter aan te pakken Is jouw bakkerij veganproof? Formavit, vitaliteit in een broodje Zien we elkaar binnenkort op Broodway?
A company of the
CERES

Ceres gelooft in de toekomst van artisanale bakkers en bloemverwerkende bedrijven die kiezen voor kwaliteit, authenticiteit, gezondheid en duurzaamheid. Daarom willen wij je ondersteunen met aangepaste producten en een omkadering die je helpt om concurrentieel te blijven en de tevredenheid van je klanten te vrijwaren.

Menu
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Bestel
Contact
  • Contact
  • Voorwaarden
  • Privacy
  • Cookies
Partners

  • Aspirant baker
  • Ambassadeurs du Pain.be

SCHRIJF JE NU IN OP ONZE NIEUWSBRIEF
CERESPECIAL